Monas Blogg

Direktlänk till inlägg 19 mars 2023

Drömsymboler 1

Av Mona Nilsson - 19 mars 2023 13:00

Drömgestalter:

Varje person har inom sig olika önskningar, rädslor, och beteendemönster, som påverkar personens handlingar och beslut. I drömmen blir de till gestalter (människor, djur eller saker), som med sina framträdande drag visar på en drömmande persons olika aspekter.

Har du drömt om en gestalt vars ansikte du inte kan se eller vars uppenbarelser är suddig, handlar det om karaktärsdrag som du är omedveten om, eller inte har utveckalat eller vill se.

När någon jagar dig så är det du som jagar dig själv.

Det kan också hända att du i drömmen möter en gestalt som du upplever en stark känsla av skönhet och kärlek. Sådana drömgestalter ger ofta vägledning eller en känsla av frid och harmoni. Denna aspekt kan också visa glädje eller ge belöning för framsteg du gjort med ditt arbete på din personliga växt mot inre frihet och helhet.

 

Dödsdrömmar:

Om du drömmer att du dör, är den vanligaste betydelsen att ditt gamla jag har dött och att ett nytt kan uppstå. Drömmer du att din far eller mor dör, gör det ont och du känner sorg. En sådan dröm talar om att du frigjort dig från faders-eller modersbindning.

Alla drömmar om död är dock inte lika positiva. I bland när du drömmer att du själv, ett barn eller någon annan drömgestalt dör, betyder det att du låtit någon känsla dö, d.v.s förträngt dem. Du förnekar dig själv på något sätt.

 

Färdmedlet:

Bilen, båten, cykeln är en bild av ditt färdmedel, d.v.s den kropp du lever och färdas i på din väg genom livet. Om en okänd kvinna sitter bakom ratten på din drömbil, är det ditt undermedvetna känsloliv som styr ditt liv. Har du punktering på högra däcket, sviktar din logik. Är du kapten på din båt, styr du själv över ditt liv.

 

Huset:

Det hus du drömmer om symboliserar liksom bilen eller båten, din kropp eller din personlighet eller den plats du bor. Kanske drömmer du att det är kaos i ditt hus. Då är det kaos i ditt inre. Finns det gamla möbler där, betyder det att du härbärgar gamla värderingar som inte tjänar dig längre. Om möblerna är antika och dyrbara har dina gamla erfarenheter blivit värdefull kunskap istället. Har du mossa på ditt drömhus, har du mossiga tankar. Gatuplanet i huset står för fötter och jordbundenhet, mittenvåningen för kropp eller känslor och övervåningen för huvud och intellekt.

 

Vatten:

Drömmar om vatten kan variera och det kan även dess innebörd. Havet står för känslolivet eller för det andliga livet.  Går du i mitten av en flod befinner du dig mitt i livets händelser. Står du bredvid och tittat är du bara en åskådare, som inte vågar ge sog i kast med livet.

 

Nästa vecka fortsätter jag med några andra drömsymboler.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mona Nilsson - 30 april 2023 08:46

Dröm 1, 30/3-94: Oskyldigt dömd   En mördare jagar mig. Lyckas komma undan med en bil. En stund senare sitter jag i en rättegång. Är anklagad för att ha parkerat fel. Försöker smita men men en man får tag i mig. När rättegången är klar reser sig ...

Av Mona Nilsson - 16 april 2023 15:24

Dröm 3, 20/10-93: Rengöringen   Håller på att spola rent under diskbänken. Den är väldigt oljig. Använder mig av en slags dusch. Torkar sendisk bänken ren med en skrapa. Någon kommer till mig och gnäller över att jag använder för mycket vatten.Bl...

Av Mona Nilsson - 8 april 2023 19:20

Dröm 1, 8/8-93: Hindret.   Kommer in i ett klassrum. Framför mig är en lång rad med fönster, var av ett var öppet. Går fram mot fönstret men en bit före jag kommer fram så är det stopp. Det är som om det fanns en osynlig mur framför mig, Försöker...

Av Mona Nilsson - 2 april 2023 11:04

Drömmar kan tolkas på olika djup. De kan tolkas att gälla socialt, i vardagslivet eller på arbetsplatsen. De kan tolkas att gälla ditt beteende och dina djupaste känslor, ur vilka alla relationer och beteende härstammar. Om man vill kan man  jobba me...

Av Mona Nilsson - 25 mars 2023 15:07

Kläder: Kläder symboliserar olika sociala roller, d.v.s. de bilder av dig själv man vill visa utåt. Drömmer du att du provar kläder betyder det att du provar ut olika livsroller. Du söker efter vem du är och provar dig fram. Skor och kläder har lik...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Länkar

Senaste inläggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards